VvE-meldpunt: 76% van respondenten ontevreden over beheerder

Veel Verenigingen van Eigenaars zijn niet positief over hun beheerder. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder appartementseigenaren. Van de ruim 500 respondenten die reageerden via een speciaal hiervoor geopend meldpunt is 76% ontevreden. "We schrikken van de stroom aan klachten", reageert Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis, op de uitkomsten.

Uit het meldpunt komen diverse spanningen naar voren tussen appartementseigenaren en externe beheerders, aldus Vereniging Eigen Huis. De meeste klachten gaan over de communicatie: de beheerder deelt te weinig informatie, is lastig te bereiken of heeft geen tijd voor de VvE. Door de krappe arbeidsmarkt wisselt het beheerderskantoor vaak van contactpersoon. Ook vinden VvE's dat hun beheerders onvoldoende juridische, administratieve en technische kennis hebben om het werk goed te kunnen uitvoeren. "Het beheerdersvak is een vrij beroep. Dit betekent dat iedereen zich VvE-beheerder mag noemen en bijbehorende diensten mag aanbieden. Maar je mag verwachten dat het werk naar behoren wordt uitgevoerd. Als dit niet gebeurt, is dat onacceptabel", zegt Kremer.

Lees meer op de website van Vereniging Eigen Huis. Daar staat ook het factsheet 'Resultaten meldpunt ervaringen met VvE-beheerders'.

Ben je als VvE ontevreden over je eigen beheerder? VVE-010 bemiddelt niet tussen VvE's en beheerders maar adviseert wel over wat een VvE van een goede beheerder kan verwachten en waarop je kunt letten bij het kiezen van een beheerder. Lees hier alvast onze tips.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Toestemming

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

loading