Heb jij een VvE-vraag?

Welkom bij stichting VVE-010

Wij helpen Rotterdamse VvE's kosteloos bij vragen rondom de VvE. Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

De Advieslijn Woonoverlast Rotterdam helpt ook VvE's

"VvE-besturen kunnen bellen voor conflictoplossing en relatieverbetering." Met deze oproep vat Fica Djohani, directeur van CoCon, het gesprek over de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam (AWR) en Buurtbemiddeling samen. Wat kun je verwachten als je contact opneemt?

Ervaar je woonoverlast en kom je er niet uit met de buren of andere bewoners? Dan kun je contact opnemen met de adviseurs van de AWR. Zij geven informatie en deskundig advies. Als de problemen moeilijk zijn op te lossen, is Buurtmiddeling een mogelijke volgende stap. Hierbij zetten getrainde vrijwilligers zich in als buurtbemiddelaar. Het voordeel is dat zij onpartijdig zijn en uit dezelfde wijk, buurt of stad komen. Zowel de advieslijn en de bemiddeling zijn activiteiten van CoCon.

Bewoners empoweren

CoCon, afgeleid van Coloured Consultancy, viert dit jaar een dubbel jubileum: de organisatie bestaat 30 jaar en Buurtbemiddeling 25 jaar. In 1996 had Buurtbemiddeling haar Nederlandse première in Rotterdam en Zwolle. Daarna verspreidde deze vorm van hulp geleidelijk in heel Nederland. Nu bieden bijna alle gemeenten het aan, met lokale uitvoerders. In Rotterdam is dat dus CoCon. "De kracht van deze manier van ondersteuning is dat vrijwilligers getraind worden in het bemiddelen tussen burenruzies", vertelt Fica Djohani. Zij geeft leiding aan het consultancy- en trainingsbureau op het gebied van maatschappelijke participatie. "Buurtbemiddeling is overgewaaid uit San Francisco waar community boards actief zijn. Deze zijn opgezet om bewoners te empoweren, met als doel dat buren zelf conflicten oplossen."

Luisterend oor

Een paar jaar geleden kreeg CoCon van de gemeente en woningcorporaties het verzoek de dienstverlening te verbreden. De opdracht hierbij was te kijken wat er beter kon, om de hulp beter toe te spitsen op de vraag uit de stad. Hieruit is de AWR ontstaan. De advieslijn telt momenteel 14 adviseurs, waarvan er vier ook buurtbemiddelaar zijn. Djohani: "De advieslijn is laagdrempelig, voor bijvoorbeeld ouderen is het makkelijker te bellen dan om ergens heen gaan. Mensen nemen contact op naar aanleiding van ordinaire ruzies tot geluidoverlast en tuinonderhoud. Vaak zijn het appartementseigenaren die ons benaderen. Ze krijgen tips en tools om met buren in gesprek te gaan. En eventueel worden ze doorverwezen naar juridische hulp. Een gesprek duurt vaak 20 minuten of langer. De bellers zijn blij met een luisterend oor. En we voorzien in een grote behoefte. We dachten in 2019 1.000 aanmeldingen per jaar te krijgen, maar we zitten nu op 1.400 per jaar. In de toekomst willen we ook nog meer gaan optrekken met ketenpartners om onder andere mensen die kampen met multiproblematiek beter te kunnen ondersteunen."

Hoe werkt het?

Bij een probleem met de buren of andere wijkbewoners kun je bellen of mailen naar de Advieslijn Woonoverlast Rotterdam. In een gesprek leg je de situatie uit en bespreekt de adviseur de mogelijkheden om de situatie te verbeteren. De focus ligt in de eerste plaats op wat je zelf kunt doen, eventueel samen met anderen. Zo nodig wordt op andere organisaties gewezen die kunnen helpen. Vaak gaan buren na dit gesprek eerst zelf nog proberen om in gesprek met de buren te gaan. Als dat niks oplost, is het mogelijk om Buurtbemiddeling in te schakelen. Twee bemiddelaars hebben eerst een gesprek bij jou thuis of op een neutrale locatie en desgewenst wordt een afspraak met de buren gemaakt om samen een gesprek over de situatie te voeren. Als de buren daarmee instemmen wordt dan samen gezocht naar een oplossing.

Toename geslaagde bemiddelingen

"Met de komst van de advieslijn is de slaagkans van Buurtbemiddeling flink toegenomen", licht Djohani verder toe. "In de oude situatie werd een casus voor bemiddeling aangebracht door bijvoorbeeld een externe partij. Dan vond er een gesprek met buur A plaats. En als buur B dat wilde, ook met hem of haar. Daarna volgde een gezamenlijk gesprek. Maar vaak wilden mensen alleen maar buurtbemiddeling omdat het moest, noem het een vinkje in het ketenproces. Dat is demotiverend voor de bemiddelaars. Ook zijn er situaties dat mensen het traject van bemiddeling niet zien zitten omdat ze zeggen goede banden met de buren te hebben. Omdat zo’n traject de relatie zou kunnen verstoren, willen ze daarom alleen een (kort telefonisch) advies. En dat bieden we nu. Op dit moment is de AWR een voorportaal voor Buurtbemiddeling. 22% van de bellers gaat door naar deze vorm van bemiddeling. In de praktijk blijkt dat deze ‘routering’ veel meer geslaagde bemiddelingen oplevert."

Meer informatie

De Advieslijn Woonoverlast Rotterdam (AWR) is voor Rotterdammers die advies en informatie zoeken om woonoverlast zelf op een goede manier aan te pakken en op te lossen. AWR is bereikbaar van maandag t/m vrijdag 13.00 - 17.00 uur via tel. 088 3 777 666 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Of kijk op www.awr010.nl. Op de website staat ook informatie over Buurtbemiddeling Rotterdam.

Gerelateerde pagina's

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Toestemming

loading