Afgelopen november nodigden we de lezers van onze nieuwsbrief uit om mee te doen aan een enquête. Hoe actief is de VvE, wat speelt er en kunnen ze daar hulp bij gebruiken? Zestig reacties kwamen binnen, dank hiervoor. Zo hebben we niet alleen een beter beeld gekregen van de nieuwsbriefabonnees en hun VvE, maar ook hoe stichting VVE-010 de Rotterdamse VvE's beter kan bedienen.
Goed actief
Driekwart van de reacties kwam van VvE's met negen of meer appartementen. Bijna alle VvE's (95%) vergaderen jaarlijks en 72% geeft aan dat er voldoende voor onderhoud wordt gespaard. Ongeveer een gelijk aandeel (75%) vulde in een MJOP niet ouder dan 5 jaar te hebben. Alhoewel dat beter kan, is dat geen slechte score. Een goede meerderheid is een actieve VvE.
Issues: onderhoud en betrokkenheid
Op de vraag wat er speelt binnen de VvE springen er twee dingen uit, in één zin samengevat door een respondent: "Weinig betrokken eigenaren en onvoldoende geld voor groot onderhoud". Achterstallig onderhoud blijkt voor veel VvE's een probleem. Onderhoud van liften wordt meerdere keren genoemd, naast houtrot, gevel, lekkages en schilderwerk. Ook slecht beheer, stijgende prijzen, ruzie of rechtszaken, een lastige huurder en gebrek aan kennis worden als problematisch aangemerkt. Wat betreft verduurzaming zijn belemmeringen het gebrek aan geld, te weinig tijd om er werk van te maken en dat het lastig is om offertes te krijgen. Er zijn gelukkig ook best veel positieve geluiden, zoals "Er is goed contact met de eigenaren, veel vrijwilligers", "Wij redden het wel" en "Alles gaat op rolletjes".
Merendeel VvE's wil advies
Ruim de helft van de VvE's (55%) geeft aan hulp te kunnen gebruiken. Waar zijn zij dan het meest mee geholpen? Dat is heel verschillend: deskundig advies, hulp bij het beoordelen van offertes en het aanvragen van subsidies/leningen voor verduurzaming, het verouderde MJOP nalopen, juridisch en besparingsadvies, onderzoek naar de financiën, procesbegeleiding bij verduurzaming, meer betrokken eigenaren. Een minderheid (43%) maakt gebruik van de diensten van VVE-010. Ruim 48% geeft aan dat niet te doen en 8% weet het niet. Zeven respondenten geven aan niet tevreden te zijn over de dienstverlening. Bij de motivatie daarvan is (helaas) weinig ingevuld. Iemand vindt het jammer dat een contactpersoon is weggegaan, dat we niet buiten Rotterdam actief zijn en dat een webinar tegenviel of dat we die juist te weinig aanbieden.
Op de slotvraag hoe VVE-010 kan zorgen dat VvE's ons makkelijker vinden, kwamen meerdere suggesties. Een paar voorbeelden: laat de VvE-beheerder reclame uitdelen aan nieuwe eigenaren, deel vaker casussen, adverteren in lokale media, alle Rotterdamse VvE's aanschrijven, een awareness campagne. De meesten meldden echter dat we al makkelijk te vinden zijn. Dat geldt dan in ieder geval voor de lezers van de nieuwsbrief. VVE-010 gaat in 2025 verder met het uitbouwen van de naamsbekendheid en het verbeteren van haar dienstverlening. De uitkomst van de enquête helpt hier goed bij. Nogmaals dank voor jullie deelname!



