Als onafhankelijke stichting die Verenigingen van Eigenaars (VvE's) in Rotterdam adviseert, blijven we graag in direct contact met Rotterdamse huiseigenaren die onderdeel zijn van een VvE. Daarom organiseerde VVE-010 in februari 2025 een panelgesprek met betrokken eigenaren.
Samen gingen we in gesprek over de stand van zaken binnen hun VvE's en de ervaringen die zij daarbij hebben. Door ervaringen te delen, krijgen we beter inzicht in wat er leeft en kunnen we onze hulp en ondersteuning nóg beter afstemmen op de behoeften van VvE's in de stad. Een aantal onderwerpen dat aan bod kwam:
- Vragen over het VvE-beheer
- Wat zou je moeten weten als je een appartement koopt?
- Onduidelijkheden rondom de splitsingsakte
- Hoe kan VVE-010 nog beter helpen?
We zijn blij dat deze groep eigenaren hun inzichten met ons én met elkaar wilde delen. We maakten een video met impressies van het gesprek, met inzichten vanuit zowel VVE-010 als de aanwezige huiseigenaren. Daarnaast zijn er drie kortere filmpjes over verschillende onderwerpen.
1. Appartement kopen is meer dan VvE-checklist op Funda
Bij hun zoektocht naar een koopwoning is het belangrijk voor kopers om bij nieuw opgerichte VvE's goed te kijken of alles goed en reëel is ingericht. Dit voorkomt dat huiseigenaren in de jaren na de aankoop voor onvoorziene hoge kosten komen te staan. De VvE-checklist op Funda zou een hulpmiddel moeten zijn om te kijken hoe de VvE van het koophuis ervoor staat. Helaas is nog lang niet voor elke koper duidelijk wat de VvE-checklist inhoudt en waar op gelet moet worden. Na de aankoop wordt vaak pas duidelijk hoe de VvE er echt voor staat en moet er vaak nog veel georganiseerd worden. Zeker als een woning recent gesplitst is en de VvE daarbij net nieuw is opgericht.

2. Wat speelt er binnen VvE's in Rotterdam?
Samen met je medebewoners ben je in een VvE verantwoordelijk voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Dit regel je samen, eventueel met hulp van een VvE-beheerder. Dat is niet altijd eenvoudig: hoe zorg je ervoor dat iedereen op één lijn blijft? Elke bewoner heeft immers zijn of haar eigen wensen en ideeën.
3. Waardering voor hulp aan VvE's
We krijgen vaak positieve reacties van eigenaren die we hebben geholpen. Ze waarderen vooral de laagdrempelige en onafhankelijke ondersteuning door VVE-010 – of het nu gaat om grote renovaties of kleine vragen. Denk aan onderwerpen zoals verduurzaming van je VvE (zonnepanelen, isolatie, warmtenet), achterstallig onderhoud en MJOP's, VvE-beheer en communicatie met je medebewoners, subsidies voor VvE's in Rotterdam, alles rondom de splitsingsakte en het huishoudelijk reglement. Een suggestie van het panel was om de communicatie nog effectiever te maken door bijvoorbeeld met WhatsApp/Signal te gaan werken.

Heb jij vragen over jouw VvE? Bijvoorbeeld over het beheer, de VvE-kosten, het huishoudelijk reglement of de Funda VvE-checklist? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Als onafhankelijke stichting geven we Rotterdammers die lid zijn van een VvE gratis advies en ondersteuning. Meer informatie vind je op: www.vve010.nl/helptverder.



