Verduurzaming is een van de meest besproken onderwerpen van het moment. Komende tijd zullen wij in onze columns verschillende verduurzamingsmogelijkheden voor eigenaren binnen de VvE behandelen. In deze eerste column komt het opladen van elektrische voertuigen op privéparkeerplaatsen aan bod.
In de toekomst zullen (waarschijnlijk) alle huidige benzine- en dieselvoertuigen worden vervangen door elektrische voertuigen. De ontwikkeling van bijvoorbeeld elektrische auto’s gaat in een rap tempo, met name nu de brandstofprijzen blijven stijgen. Eigenaren hebben vaak een privéparkeerplaats binnen de VvE. Deze parkeerplaatsen zijn over het algemeen (nog) niet voorzien van laadpalen. Als een eigenaar een elektrische auto wil aanschaffen, is het prettig als de auto thuis kan worden opgeladen. Dit zorgt natuurlijk voor flexibiliteit/gemak en is vaak goedkoper. Kan en mag een eigenaar een laadpaal (laten) plaatsen op zijn privéparkeerplaats?
Toestemming
Voor het plaatsen van een laadpaal op een privéparkeerplaats is in veel gevallen toestemming van de vergadering van eigenaars nodig. Dat is het geval omdat het vaak noodzakelijk is om aanpassingen door te voeren in of aan de gemeenschappelijke gedeelten. Denk daarbij aan het trekken van kabels door gemeenschappelijke vloeren en muren en het boren van gaten ten behoeve van bevestigingsbouten. Toestemming is ook vereist wanneer de laadpalen aangesloten moeten worden op een gemeenschappelijke elektra-installatie. Eigenaren mogen namelijk geen wijzigingen aan de gemeenschappelijke gedeelten en gemeenschappelijke zaken van de VvE aanbrengen zonder toestemming van de vergadering van eigenaars.
Nieuwe regels
De wetgever is bezig met nieuwe regels om het voor eigenaren makkelijker te maken een laadpaal te plaatsen. Hoe deze wet er precies uit komt te zien is nog onduidelijk. Daarnaast zal er ook een specifieke NEN-normering komen – althans dat is de verwachting – voor de installatiebranche voor het installeren van laadpalen e.d. in VvE’s. En tot slot is ook de verwachting dat de (opstal-)verzekeraars een standpunt in zullen gaan nemen. Dat is nu nog niet definitief het geval, maar niet uit te sluiten is dat het laden van elektrische auto’s in VvE’s met bijvoorbeeld (deels) ondergrondse parkeergarages consequenties zal gaan hebben voor bijvoorbeeld de hoogte van de premie en/of het eigen risico. Daarnaast zou het (in elk geval in theorie) ook een uitsluitingsgrond kunnen zijn. Maar zoals gezegd, hierover is nog geen definitief standpunt ingenomen.
Weigeren toestemming
Let op, enige tijd geleden heeft de kantonrechter van de Rechtbank Noord-Holland geoordeeld dat onder omstandigheden toestemming voor het plaatsen van een oplaadpunt geweigerd kan worden, bijvoorbeeld in het kader van veiligheid. Het is dus niet zo dat als een eigenaar toestemming vraagt, deze toestemming per definitie moet worden verleend. Het is van belang om de vergadering van eigenaars goed in te lichten over de plannen en de specificaties van de laadpaal.
Conclusie
Voordat je een laadpaal kunt plaatsen is het dus verstandig te controleren of toestemming van de vergadering van eigenaars nodig is. Blijkt toestemming nodig te zijn, dan is het advies om goed toe te lichten op de vergadering dat de laadpaal veilig is.
Carmen Pool en mr. Marnix J.J. Nijenhof – Rijssenbeek Advocaten



