Heb jij een VvE-vraag?

Welkom bij stichting VVE-010

Wij helpen Rotterdamse VvE's kosteloos bij vragen rondom de VvE. Heb je een vraag? Neem contact met ons op.

Nieuwe normen voor elektrisch laden in VvE-garages

Er gelden nieuwe regels voor het plaatsen van oplaadpunten. Die moeten ervoor zorgen dat het laden van elektrische auto's in een parkeergarage veilig is. De regels zijn per 1 januari 2024 ingegaan met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).

Om het laden in garages veiliger te maken mag er alleen worden geladen met mode 3 of mode 4 oplaadpunten, conform de NEN 1010-normen. Deze standaarden waarborgen hogere veiligheidsniveaus en meer efficiëntie in het laadproces. Ook is de installatie van een centrale afschakelmogelijkheid verplicht. Hiermee zijn oplaadpunten tegelijkertijd uit te schakelen bij een noodsituatie, zoals brand. Dit zorgt ervoor dat de brandweer veilig kan werken bij incidenten omdat hiermee de spanning van de laadpalen afgehaald kan worden.

Voor nieuwe situaties

Voor VvE's die zich oriënteren op laadpalen is het belangrijk van de nieuwe regels op de hoogte te zijn. De regels gelden voor nieuwe situaties. Dus als in de VvE-garage bijvoorbeeld geladen wordt via een gewoon stopcontact (mode 1 of mode 2), dan mag dat nog steeds. Het is echter aangeraden de bestaande oplaadinfrastructuur naar de mode 3 of mode 4 normen te upgraden en een centrale afschakelmogelijkheid te installeren.

Subsidie

Ook per 1 januari 2024 is er voor VvE's een nieuwe subsidieregeling voor het installeren van een basislaadinfrastructuur. VvE's kunnen honderd euro per parkeerplaats krijgen voor het aanleggen van de bekabeling, verdeelkasten en voorzieningen om slim te kunnen laden krijgt. Deze subsidie voor de basislaadinfrastructuur is een aanvulling op de subsidie voor een oplaadpuntenadvies die vanaf 2022 al beschikbaar is.

Meer informatie

Gerelateerde pagina's

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Toestemming

loading